Bij gastvrijheid denkt men in het bedrijfsleven al snel aan horeca ondernemingen zoals restaurants en hotels. Echter dient iedere ondernemer gastvrij te zijn in een bepaalde vorm. Zelfs wanneer je vooral via het internet onderneemt dienen gasten, potentiële klanten en klanten zich bij jouw bedrijf of website thuis te voelen. Het is dan ook aan te raden dat je jezelf als ondernemer en onderneming gastvrij opstelt in de breedste zin van het woord.
Bedenk hoe de kant jouw bedrijf ziet
Dit is wellicht voor sommige mensen moeilijk om in te zien, maar probeer eens door de ogen van een gast, potentiële klant of een klant naar je eigen bedrijf te kijken. Bekijk dit hoe het aanvoelt als de website wordt bezocht, wanneer er contact gelegd wordt en/of wanneer het bedrijf bezocht wordt. Kortom, hoe voelt het totaal plaatje aan en hoe beleeft iemand dit.
Luister naar wat de klant te zeggen heeft
Luisteren naar de klant is iets wat iedere onderneming denkt te doen. Echter in het echte leven zijn er maar weinig ondernemers die echt naar hun klanten luisteren. Door echt te luisteren en de wensen van klanten op nummer 1 te zetten, zul je erachter komen wat klanten nu echt willen. Zorg er hierbij dat binnen het gehele bedrijf goed naar de wensen van klanten geluisterd wordt. Evalueer dit samen wekelijks of maandelijks, zodat er verschillende inzichten komen, waar het bedrijf en het personeel verbeteringen kunnen doorvoeren.
Herken en voldoe aan de verwachtingen van een klant
Herken wat klanten nu echt willen en voldoe aan deze verwachting. Niets is slechter om niet te voldoen aan de verwachtingen van de klant in negatieve zin. Haal een klant dan ook niet binnen als je van tevoren al weet dat je niet kunt voldoen aan de verwachtingen. Hierdoor zul je alleen veel tijd kwijt zijn en een ontevreden klant. Welke op zichzelf kan zorgen voor bijvoorbeeld een slechte review, waardoor er uiteindelijk een behoorlijk groot verlies geleden wordt.